Chorvatská výzva

2. díl: Co je teda Zadara?

Z tvrdého spánku mě vytrhlo zaklepání na dveře. Nesnil jsem, ale do stavu ve kterém jsme se nalézal mi tento zvuk nějak nezapadal. Pro jistotu jsem ho ignoroval, ale zaklepání přišlo znovu. Otevřel jsem oči, propátrával mně neznámý pokoj a zrakem spočinul na obrysy tří osob, které stály za dveřmi. Odemkl jsem a otevřel a ukázal se třem dětem. Protože se na jejich tvářích ukázaly široké úsměvy, nejspíš jsem musel vypadat komicky. Janička, Ypsilonka a Honzík přišli ověřit náš stav. Respektive stav našich holek. Zda jsou již připraveny k hraní. Bohužel jsem jim musel odpovědět, že ještě chrní. Reakce nastala celkem očekávatelná. Posmutnělé obličeje a návrat do horního patra. Kolik bylo hodin nevím, ale zahrabal jsem se zase do deky a pokračoval v odpočinku.

neděle 16.07.2023 publikovaný události s kamarády a přáteli Lucík a Jenda
JAK (prostředky a způsoby) auto /
KDE (polohy a umístění) zahraničí /
KDO (osoby a obsazení) Jindra / kamarád(i) /
KDY (období a interval) letní dovolená /
PROČ (důvody a účely) kultura / výlet, procházka, turistika /

Další scénu, kterou jsem vnímal bylo ťapkání malých Terezčiných nožiček, když pomáhala mamince s přípravou snídaně. Zanedlouho jsem obdržel misku s jogurtem a ovocem a výtečně jsem si pochutnal. Tělem se mi prohnala vlna energie a i já se zvedl z postele a začal fungovat (jako chodit a komunikovat). Po snídani jsme se spojili se spolubydlícími a dohodli se na dopolední návštěvě moře. Vybavili jsme plážovou tašku krémy, ručníky, pitím a nafukovacími věcmi a přesunuli se na pláž. Jindru jsme nalezli ve stínu malého stromku. Deky jsme rozložili nedaleko a utíkali se smočit. V jinak kamenité pláži jsme nalezli několik pískových "ostrůvků". Děti lovily mušle, dospělí proplouvali kolem nich.

K obědu jsme dojedli sekanou a během následné siesty ukázali dětem "Krycí jména". Netrvalo dlouho a na verandě se odehrálo několik velmi povedených partií. Hra měla úspěch. Odpoledne jsme zajeli do města Zadar. Vozidla jsme zanechali na parkovišti nákupního střediska. Obchod byl sice zavřený, ale garáže přístupné. V atriu střediska jsme nalezli bankomat a měli tak možnost pořídit si hotovost ke splacení dluhu, který u pana majitele přetrvával. I když všechny ATM mašiny jsou stejné, u cizokrajného jsme si dávali daleko větší pozor na to, co mačkáme. S kalkulačkou v ruce jsme počítali, dle jakého kurzu nám stroj poskytne místní měnu. A při pohled na výsledek vyvalili oči. Byla to hrůza. Shodli jsme se na to, že budeme raději stále za dlužníky, než narvat do chřtánu finanční instituce pořádný balík.

Pod Jindrovou taktovkou jsme namířili na průzkum města. Jelikož se dříve na těchto místech nacházel, byl nám průvodcem. Následovali jsme ho skrz obrovské přístaviště až ke vstupu do zátoky. Kromě dvojice majáků jsme mohli obdivovat široširé moře. Na velmi pěkné promenádě jsme objevili model sluneční soustavy. A od té to bylo jen kousek k mořským varhanám. Tam jsme přírodním hudebníkům několik minut poslechu věnovali, ale ztratili Julinku. S prstem na spoušti (fotoaparátu) kvaltovala ulovit co nejvíce krás a zapomněla si nás hlídat. Naštěstí Zadarské nábřeží nebylo tak velké, abychom dceru nenašli.

Od kraje města jsme se pustili do centra a objevili se v historické centru. Náměstí s vyleštěným chodníkem nabízelo v jednom rohu Arcibiskupský palác, hned vedle katolický kostel a katedrálu svaté Anežky s věží. Pro nás dospělé to byla pastva pro oko, dětem přišel více zajímavý stánek se zmrzlinou. Zmrzlina pochopitelně byla. Další minuty naší návštěvy jsme věnovali zkoumání nedalekého bankomatu. Peripetie s přepočítáváním se opakovaly, tentokrát jsme však byli s poplatky a směnou spokojeni a bankovky ze zařízení vyloudili. Sláva, měli jsme na zaplacení.

Maminka hledala ještě obchod kvůli pití a magnetkám. Bohužel jsme zjistili, že název města nemá s cenami pranic společného. Muselo se platit. Zadara nic nebylo. Než jsme se vydali zpět k autu, rozhodli jsme se v neúplné skupině vystoupat na vrchol věže a porozhlédnout se do okolí. Jindrovi děti šly komplet, slečna Y také, já jsem šel jen s Julinkou. Terezku totiž děsily zvony, které se na věži nalézaly a maminka zůstala dole s paní X.

Rychle jsme prolétli Lidl (naprosto stejný jako u nás) a na ubytování přijeli v 21:45.

Pokračování příště...

Hodnocení

Zpracování článku (jak je článek čtivý)

vynikající

Milda hodnotil(a) 20.11.2023 14:34:05

Lucík hodnotil(a) 07.11.2023 14:17:13

článek je starší 3 měsíce a nelze jej hodnotit

Věrohodnost článku (jak odpovídá článek skutečnosti)

slovo od slova

Lucík hodnotil(a) 07.11.2023 14:17:29

CAPTCHA Image

Komentáře

Komentář můžete vložit i jako nepřihlášený uživatel.

K tomuto článku dosud nikdo nevložil komentář.

Seriál a související články

1. díl: Drtíme první kiláky

Abych mohl začít a přitom Vám nezatajil důležité informace, musím se nejdřív časem vrátit na konec minulého roku. To jsme se u pivka sešli s Jindrou a v rozhovoru se dostali k tématu uspořádání společné dovolené u moře. Jeho děti toužily ochutnat slanou vodu a načerpat energii z přímořského sluníčka. K žádné konkrétní dohodě nedošlo a z myšlenky se stala otevřená otázka. Já jsem to pochopitelně reprodukoval doma a sklidil bouřlivý souhlas. Na pilování detailů jsme měli přes půl roku. Některé týdny byly hluché, jiné naopak plodné. Z původního úmyslu podniknout společnou cestu auty a výdaje držet co možná nejníže vyvstalo něco jiného. Jindra s dětmi poletí letadlem a chvilku si pohrával s myšlenkou pořízení polopenze. A ve finále rozšířil naši skupinu o paní X a její dceru Y (nepřály si být jmenováni). Proč ne, aspoň bude více zábavy.

2. díl: Co je teda Zadara?

3. díl: Zbarvujeme se do červena

Den pochopitelně nemohl začít ničím jiným než snídaní. Tu jsme si s holkama vychutnávali na terase. Tam nás také zastihly "sousedovic" děti. Chvilku jsme si vyprávěli o uplynulé noci, jak se kdo vyspal a co budeme dělat dál. Z brebentění jsme vyrozuměli, že místo odjezdu na včera večer naplánovaný výlet, proběhne nejprve rychlé vykoupání v moři. Operativně jsme sbalili plážové propriety a následovali ostatní.

4. díl: Zdraví ve vlastních rukách

Pochopitelně nejčastější zábavou u moře je koupání v něm. Samozřejmě existuje i spousta dalších aktivit. Ale co do počtu minut trávených touto činností dle mého názoru jasně vítězí pobyt ve vlnách. Proto jsme po snídani vyrazili a na oběd se vrátili z pláže. Koupání mělo pochopitelně stovky podob. Potápění, lovení, pozorování, hledání, přepadávání a cákání. I přes to, že zátoka kam jsme chodili nebyla nijak velká, vždy byla spousta místa, kde se rozprostřít.

5. díl: A už to zase končí

Pracovní týden se přehoupl do druhé poloviny a zvolna směřoval ke svému finiši. A nám zbýval pouhý jeden den. Naplno jsme se proto věnovali tomu, co jsme doposud nestihli. Totiž koupání. Po snídani jsme se vyvalili na pláži a užívali si slunce a moře. Jindra s paní X si pronajali šlapadlo a zkoumali moři i ve větší hloubce. My jsme si vůz nezapůjčili, čímž jsme si u dcer vysloužili dost velkou nevoli. Julinka s Terezkou nakonec spokojené také byly, protože byly pozvané i ony na palubu.