Jak jsem vstoupil do rodiny IT

2. díl: Jak jsem se stal juniorem

V pátek, prvého února roku 2008 jsem se vydal do nového zaměstnání. Pln očekávání, pln dojmů a hlavně s velkými obavami. Během čekání na nástupní termín jsem se ještě věnoval samostudiu a osvojil si pár příkazů z SQL. Například jsem se naučil, že hvězdička znamená všechno, ale k čemu se to dá použít, mi unikalo. Samozřejmě kráčel do práce hladce oholen a vyšňořen, abych svému jménu neudělal hned první den ostudu. Na vrátnici jsem dostal vstupní kartu, o pár pater víš podepsal smlouvu (moje pozice byla definována jako junior quality engineer) byl vybaven notebookem a služebním telefonem, nafasoval reklamní předměty, jakými byl například sešitek, tužka, přívěšek a plastový stojánek na mobil a posadil se do openspace ke stolu, na jehož desce byl lepík s mým jménem. Počáteční instrukce byly jednoduché. Nastartujte stroj, přihlaste se do emailu a mezi nepřečtenou poštou naleznete další instrukce.

01.02.2008 publikovaný historky z práce Jenda Časná dospělost (21 - 30 let)
KDE (polohy a umístění) Praha a okolí /
KDO (osoby a obsazení) kolega(ové) / Milda /
PROČ (důvody a účely) práce /

Pořád jsem si vsugerovával, že nejdůležitější je tvářit se otráveně, protože činnost kterou právě provádím je pro mě rutinou. Nastartoval jsem notebook, sledoval start nejnovějších Windows 7 (doma jsem měl XP) a po zobrazení přihlašovací obrazovky třikrát zadal špatně heslo. Systém mi oznámil, že účet byl zablokován a já mám kontaktovat administrátora. Po pěti minutách sezení jsem se tedy zvedl a kolegů, kteří vypadali usedle, se informoval, kde sedí admini. S potupným výrazem jsem si nechal resetovat heslo a celý přihlašovací proces opakoval. Tentokrát jsem si dával více pozor na fakt, že mezi anglickou a českou klávesnicí je mimo jiné rozdíl v umístění písmen Z a Y.

Probíral jsem se nepřečtenými maily a našel instrukce. Vytisknout přiložený dokument, podepsat ho a odnést na HR. Co se skrývá pod dvou písmennou zkratkou jsem tušil, ale proč mi nejde vytisknout dokument jsem netušil. Ať jsem dělal co jsem dělal, pořád se mi nabízelo uložení PDF. Protože jsem si u adminů už ostudu udělal, zeptal jsem se naproti mě sedící kolegyně Magdy, který byla také nová (alespoň podle lepíku). Svěřil jsem se jí se svým trablem ohledně tisku. Nechápavě se na mě podívala a jak malému chlapci vysvětlila, že si přeci musím namapovat síťovou tiskárnu. Hanbou se mi chtělo propadnout a silně pochyboval o mé schopnosti se ve firmě udržet.

Abych si alespoň trochu zlepšil náladu, napsal jsem Mildovi, jestli by mi nepomohl a trochu mi nevysvětlil, jak to ve firmě chodí. Bohužel Milda se nacházel v jiné části města nežli já. Ale poskytl mi radu. Mám se spojit s kolegyní Lenkou, která mi byla určena jako mentor (něco jako chůva). Začal jsem pátrat ve všech kontaktech a adresářích, které jsem jen našel. A dotyčnou nenašel. Lenek bylo mraky, ale žádná určeného příjmení. Byl jsem na dně psychických sil. Naštěstí znovu zasáhla vyšší moc (Milda) a k mému stolu se dostavil Marek. Až později jsem se dozvěděl, že se jedná o zástupce vedoucího testingu. Při prvním setkání jsem ho tipoval jako milého chlapíka, který přišel zachránit tonoucího se nováčka. Krom jiného mě vysvětlil, že má mentorka se vdala a tudíž změnila své příjmení.

Byl jsem z duše rád, že nástup připadl na poslední den pracovního týdne a já si mohl během víkendu lízat utržené rány. S děsem v očích jsem opouštěl prosklenou budovu a téměř zatlačoval slzy. Ale jak to tak bývá, ráno moudřejší večera a pondělí je lepší než pátek. V hlavě se mi to poskládalo, já dostal další informace a moje kariéra dostala trochu příznivější směr. Následovaly mraky vstupních školení věnované firemní kultuře, testování, vývoji software, analýze, komunikačním schopnostem. Já se seznamoval s dalšími a dalšími lidmi a do práce zase začal chodit nadšený. Po několika týdnech jsem se konečně setkal s Lenkou, když jsem byl přiřazen do produktového týmu sídlícího v budově České pojišťovny (na Chodově). A tam, pod taktovkou projekťáka Marka a mentorky Lenky začala moje testerská kariéra.

Pokračování příště...

Hodnocení

Zpracování článku (jak je článek čtivý)

vynikající

Milda hodnotil(a) 01.06.2020 15:55:50

vynikající

článek je starší 3 měsíce a nelze jej hodnotit

Věrohodnost článku (jak odpovídá článek skutečnosti)

nehodnoceno
článek je starší 6 měsíce a nelze jej hodnotit

Komentáře

Komentář můžete vložit i jako nepřihlášený uživatel.

CAPTCHA Image

K tomuto článku dosud nikdo nevložil komentář.

Seriál a související články

1. díl: Osudový pohovor

Nabitý novými vědomosti z oblasti testování software jsem se vydal na začátku léta ke vstupnímu pohovoru do (již neexistující) firmy Logos, sídlící na Praze 4. Abych nepůsobil jako vandrák, vystrojil jsem se dle aktuálně použitelného šatníku. Ten se bohužel zcela neshodoval s nepsanými pravidly a já naklusal do recepce ve světlém saku, černé košili, světlé kravatě a tmavých pláťákách (no šašek). S lehce propocenýma rukama jsem zasedl do křesla a pozoroval život ve firmě, jaký jsem doposud viděl jen ve filmu. Kolem mne chodili usměvaví mladí lidé, na zdi viselo jedno ocenění vedle druhého, po třech metrech bylo umístěno (kdekoliv, jakkoliv) firemní logo s motivačním mottem.

2. díl: Jak jsem se stal juniorem

V pátek, prvého února roku 2008 jsem se vydal do nového zaměstnání. Pln očekávání, pln dojmů a hlavně s velkými obavami. Během čekání na nástupní termín jsem se ještě věnoval samostudiu a osvojil si pár příkazů z SQL. Například jsem se naučil, že hvězdička znamená všechno, ale k čemu se to dá použít, mi unikalo. Samozřejmě kráčel do práce hladce oholen a vyšňořen, abych svému jménu neudělal hned první den ostudu. Na vrátnici jsem dostal vstupní kartu, o pár pater víš podepsal smlouvu (moje pozice byla definována jako junior quality engineer) byl vybaven notebookem a služebním telefonem, nafasoval reklamní předměty, jakými byl například sešitek, tužka, přívěšek a plastový stojánek na mobil a posadil se do openspace ke stolu, na jehož desce byl lepík s mým jménem. Počáteční instrukce byly jednoduché. Nastartujte stroj, přihlaste se do emailu a mezi nepřečtenou poštou naleznete další instrukce.

3. díl: Jak jsem zadal první chybu

Nevelký zákaznický tým, jehož jsem se stal členem, se skládal z analytiků, vývojářů, jednoho architekta, jednoho projekťáka a dvou testerů. Lenky a mě. Abych nenadělal hned na začátku více škody než užitku, byl jsem usazen k volnému stolu ke studiu funkční specifikace. Takto honosně pojmenovaný dokument ve zkratce obsahuje stávající stav aplikace a plánované změny. Pustil jsem se tedy to čtení a s velkými obavami musel přiznat, že rozumím jenom pár větám. A to v úvodu. "Specka" byla prošpikována zkratkami a technickými termíny, které byly pro mě záhadou. Navíc za mnou chodili kolegové s tím, že si mám nainstalovat tohle, ověřit přístup semhle a vytvořit přístup tuhle. Říkal jsem si, že jestli přežiji zkušební dobu, bude to zázrak.