11 500 a Whitworth

3. díl: Srandičky? Přejdou.

První ročník jsem měl úspěšně za sebou, přečkal prázdniny (naprosto netuším jak) a nastoupil do ročníku druhého. Místo vysokého třídního jsme vyfasovali pohlednou třídní, z velké třídy jsme se posunuli o jedny dveře doleva s nutností se uskromnit (třída byla vzhledem k našemu počtu v zjevném nepoměru) a zasedací pořádek významně pozměnili. Já jsem již neseděl vedle Honzy, ale vedle Petra a před sebou neměl jednoho Tomáše, ale hned dva. Někteří kantoři zůstali, někteří nás již neučili a některým zřejmě skončilo funkční období. Notnou dávkou změn byl postižen i rozvrh. Přibylo technických předmětů, počet hodin obecně a okruh vědění se měl rozšířit i po manuální stránce (měli jsme dílny a laboratoře). Seznámili jsme se s profesory, které jsme zatím jen zběžně potkávali na chodbách.

rok 1997 21.01.2020 08:26:54 publikovaný soukromé příhody Jenda Adolescence (15 - 21 let)
KDO (osoby a obsazení) Jindra / kamarád(i) / Kubík / spolužák(ci) / Venca /

Jestli se mechanika v prvním ročníku týkala grafického zobrazení sil na tlačených, anebo tažených sáňkách, později to bylo o výpočtu síly nutné k nevratné deformaci materiálu, vektorech působících na jednotlivé zuby ozubeného kola a axiálním a radiálním zatížení ložisek. Samozřejmě si z toho nic nepamatuji, ale napsat takhle chytře jsem to musel. Pro mě velkým strašákem, táhnoucím se v následujících třech letech, se stal profesor Antonín. Jeho bílý plášť skrývající výukové pomůcky, celohlavová přehazovačka a osobitý vokální projev mi naháněl hrůzu, stejně jako ostatním. Ovšem studiem se zabývat nechci, protože na to existuje spousta příruček, skript a studijních materiálů. Koneckonců proto taky existuje ta škola.

Fakt, že jsem seděl každý den pracovního týdne poblíž těch samých lidí, měl za následek nové kamarádství (to rozhodně neznamená, že stará přátelství jsem odložil). Pod jejich vlivem Petra a Tomáše jsem začal poslouchat elektrickými kytarami vytuněnou hudbu, žánry a kapely, o jejichž vzniku jsem doposud neměl ani ponětí a koupil si bombra. Abych možné pochybnosti rozptýlil hned na začátku, tak uvedu, že nikdy jsem nebyl zastáncem extrémní pravice, nikdy nenosil v botách bílé tkaničky a nikdy jsem nestál v pozoru s napřaženou pravou paží. Jen jsem se prostě v rámci dospívání potřeboval nějakým způsobem vyhranit. Z těch více pozitivních změn uvedu, že jsem se ocitl mezi řadami brigádníků a stal se nájemním pracovníkem tehdejšího obchodního řetězce Delvita.

Protože v únoru vyvstala nutnost odstěhovat se od rodičů, nabral můj životní styl jiné a trochu rychlejší otáčky. Samozřejmě se volnost a nekontrolovanost musela nějak projevit. Studiu jsem nevěnoval tu správnou pozornost, domácí úkoly zapomínal anebo je (o)psal těsně před výukou a přípravy a učení odkládal. Studijní prospěch podle toho vypadal a od fatálního neúspěchu mě ochraňovalo jen to, že jsem si část výuky zapamatoval při výkladu a pravidelné návštěvy mé mamky. S mým přístupem bylo jasné, že premiant nebudu, na druhou stranu jsem se naučil trochu hospodařit a starat se o sebe a domácnost. Ale opravdu jen trochu. První nákupy vypadaly hodně srandovně. Nabral jsem si potraviny, jejímž účelem měla být večeře (sladké pití, puding a čokoláda) a s obavami naklusal ke kase. Placení byla pudová (buď to půjde, anebo ne) záležitost. Od chvíle, kdy jsem postával u pokladny s dvoukilem v ruce a sledoval finální cifru přesahující dvěstětřicet korun, jsem nakupoval velmi obezřetně. Jakoukoliv položku jsem zaokrouhloval na desítky. Od té chvíle jsem byl většinou mile překvapen, že ten nákup nebyl nakonec tak drahý.

Jelikož jsem jezdil kvůli změně trvalé adresy ze školy na Palmovku, konečně jsem se poznal s Kubíkem. Ten totiž po škole směřoval do Libně. A společně trávený čas nás změnil ze skupiny spolužáků na celkem fungující partu. Pořádali jsme výpravy do obchodního domu Máj na Národní třídě, po škole chodili na jedno k Ježkům, kupovali si svačiny naproti škole. Tu a tam se v době dlouhého meziškolského okna jeli ke mě a zase zpět.

Vlastně nejsem schopen popsat, jak jsem všechny ty týdny, měsíce a roky trávil. Ale byla to směsice příprav na čtvrtletní písemky z matematiky (zas tak strašně jsem na tu školu nekašlal), rýsování a vytváření výkresů tuží na pauzák (to bylo velmi napínavé), hraní her a sledování televize, učení se v případě, že prospěch z předmětu šel znatelně dolů, odpolední společné akce s kamarády, velmi sporadická četba. Asi proto jeden z (mladých) profesorů komentoval náš bezstarostný studijní život výrokem: "srandičky? přejdou".

Na mé životní scéně se také znovu objevil bývalý spolužák ze základní školy (a navíc i školky) Petr. I když on studoval umění kuchařské, osud nás spojil znovu dohromady několika pouty. Diablem a Command & Conquer: Red Alert. Krom několika návštěv jsme uskutečnili i společně trávený víkend. Petr v pátek přišel a v neděli odcházel (vypotácel se) s kruhy pod očima a silným spánkovým deficitem. Na rozdíl ode mě vzal za své pravidlo, že od hry se neodchází, dokud na obrazovce neutíkají konečné scény. Během jednoho takové víkendu se na nás přijela podívat i mamka. A pojala podezření, že se oddáváme nelegální činnosti. Když viděla bez života sedícího Petra, který již deset minut drží buchtu (kterou nám přivezla) aniž by se jí dotkl, měla za to, že užíváme všelijakých látek. Z tohoto omylu jsem jí rychle vyvedl. Jsme v pořádku a nic zlého nečiníme. Jen bylo důležité se probojovat co nejdál ve spletitých chodbách děsivého podzemí. A na všechno bylo jen sedmačtyřicet hodin. Nebylo čas spát. Vlastně abych úplně nelhal, jednu neřest jsem se naučil. Zařadil jsem se na dlouhou dobu mezi kuřáky.

Pokračování příště...

Hodnocení

Zpracování článku (jak je článek čtivý)

vynikající

Lucík hodnotil(a) 26.01.2020 23:32:01

vynikající

Lukáš hodnotil(a) 21.01.2020 17:46:50

vynikající

Milda hodnotil(a) 21.01.2020 10:05:58

vynikající

článek je starší 3 měsíce a nelze jej hodnotit

Věrohodnost článku (jak odpovídá článek skutečnosti)

slovo od slova

Milda hodnotil(a) 21.01.2020 10:06:08

slovo od slova

článek je starší 6 měsíce a nelze jej hodnotit

Komentáře

Komentář můžete vložit i jako nepřihlášený uživatel.

CAPTCHA Image

Lukáš napsal(a) 21.01.2020 17:49

Musim priznat, ze si nedovedu ptedstavit, ze by si takovy byl jako popisujes. Asi te vojna opravdu zmenila. Kazdopadne jsem rad, ze nekouris, ikdyz jsem se aspon nenudil, kdyz jsem vam balil cigara. A hlavni je, ze mas papir, historie se nepta, jak si se venoval studiu.

vytvořit / odpovědět

Jenda napsal(a) 22.01.2020 07:43

No jo, je to tak Lukáši. Byl jsem dosti zmetek a na školu jsem hrozně kašlal. Teď si to vyčítám a rád bych se vrátil v čase a sám sobě zaklepal na rameno. Ale nejde to. Vojna mě opravdu změnila. Jak v dobrém, tak ve špatném. PS: snad, když takhle odhaluji svou třináctou komnatu, na mě nebudeš shlížet jinak :)

vytvořit / odpovědět

Seriál a související články

1. díl: Jak jsem se stal strojařem

Osmá třída základní školy se nacházela zhruba ve své polovině a nadešel první zlomový okamžik mého života. Kam dál směřovat své budoucí kroky? Jedna z nejsnazších možností byla zůstat ještě dále na základní škole a pokračovat devátou třídou. Jelikož to byl ale první pokus o prodloužení povinné docházky, nikdo neznal přesně osnovy a mnozí, i z řad učitelů, nám radili, abychom se spíše vrhly na další studium. Co bych ale chtěl dělat jsem naprosto netušil.

2. díl: První výkresy

Krom klasických předmětů, jakými byly čeština, matematika, chemie, dějepis (ano i historii je potřeba znát) a tělocvik jsme měli na rozvrhu i technické kreslení, strojírenskou technologii, mechaniku, výpočetní techniku a základy ekologie. S předměty se nám představili i noví kantoři a někteří z nich rovnou dostali pracovní názvy. Naším třídním a profesorem mechaniky byl Bean, na strojírenskou technologii jsme měli kovboje a základy ekologie probírali s Béďou. Základy počítačů vedla bába Prodigy-ovka. Mezi námi, studenty, moc přezdívek nebylo, i když charaktery se již projevovaly.

3. díl: Srandičky? Přejdou.

První ročník jsem měl úspěšně za sebou, přečkal prázdniny (naprosto netuším jak) a nastoupil do ročníku druhého. Místo vysokého třídního jsme vyfasovali pohlednou třídní, z velké třídy jsme se posunuli o jedny dveře doleva s nutností se uskromnit (třída byla vzhledem k našemu počtu v zjevném nepoměru) a zasedací pořádek významně pozměnili. Já jsem již neseděl vedle Honzy, ale vedle Petra a před sebou neměl jednoho Tomáše, ale hned dva. Někteří kantoři zůstali, někteří nás již neučili a některým zřejmě skončilo funkční období. Notnou dávkou změn byl postižen i rozvrh. Přibylo technických předmětů, počet hodin obecně a okruh vědění se měl rozšířit i po manuální stránce (měli jsme dílny a laboratoře). Seznámili jsme se s profesory, které jsme zatím jen zběžně potkávali na chodbách.

4. díl: Maturita

Během studií mě několikrát, zcela oprávněně, položil tatík otázku, jestli do té školy vlastně chodím. Když jsem se o víkendech ukazoval doma a referoval o nových vědomostech a probírané látce, nestačil se divit, jak málo toho dělám. Na sérii otázek, jestli jsme už rýsovali výměníky tepla, počítali převodovku anebo konstruovali bubnový naviják jsem odpovídal pořád stejně zamítavě. O noční můře nesoucí název Fe3C jsem nic nevěděl, párkrát obtahoval na pauzák hřídel tuží a na chmel přirozeně nejel (to jediné táta chápal). Jinak žádná divočina. Nevím, jestli to bylo tím, že mi na hodinách šla přednášená slova jedním uchem dovnitř a druhým ven, anebo se za těch třicet let snížily tak rapidně nároky. Faktem je, že zatímco taťka umí ještě dnes vypočítat mez kluzu, já se při televizních kvízech z oblasti středoškolské matematiky červenám jak rak. Holou nevědomostí.