11 500 a Whitworth

2. díl: První výkresy

Krom klasických předmětů, jakými byly čeština, matematika, chemie, dějepis (ano i historii je potřeba znát) a tělocvik jsme měli na rozvrhu i technické kreslení, strojírenskou technologii, mechaniku, výpočetní techniku a základy ekologie. S předměty se nám představili i noví kantoři a někteří z nich rovnou dostali pracovní názvy. Naším třídním a profesorem mechaniky byl Bean, na strojírenskou technologii jsme měli kovboje a základy ekologie probírali s Béďou. Základy počítačů vedla bába Prodigy-ovka. Mezi námi, studenty, moc přezdívek nebylo, i když charaktery se již projevovaly.

čtvrtek 27.06.1996 publikovaný soukromé příhody Jenda
KDO (osoby a obsazení) Jindra / kamarád(i) / Kubík / spolužák(ci) / Venca /

Zatím jsem se snažil být nevyčnívajícím návštěvníkem denního studia, abych nezůstal v zaměřovači profesorů. Ale ve třídě se již začaly vytvářet malé i velké party stejně smýšlejících mladíků, navíc počáteční stud byl propadlíky rozehnán hned zkraje školního roku skupinovým házením houby a jiných přestávkových aktivit. Třeba vyrváním umyvadla ze zdi. Nenechal jsem se strhnout obecnou rebélií a držel se jen okolních přísedících. Ne nadlouho. Do konfliktu s repetentem Honzou P a zastáncem extrémní pravice jsem se dostal shořením vlastní propisky. Ne, že bych každou svou věc oplakával, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o dar a navíc jsem si psací pomůcku oblíbil, neopominul přečin těch dvou bez povšimnutí. Šel jsem práskat. Třídnímu. A ten se chopil problém řešit. Výsledek byl takový, že se mi pavičkák omluvil a hučil do mě dalších deset minut, proč jsem si šel stěžovat a že mi koupí pero nové. Druhý vinník jen utrousil mým směrem, že jestli ho kvůli tomu vylejou, zabije mě. Což by neznělo tak strašidelně nebýt toho, že chlapec jednou přinesl do třídy pod bundou mačetu.

Okruh mých známých se dále rozšířil o Jindru (ano, toho Jindru) a Honzu K. Hlavním spojovacím článkem bylo stejné dopravní spojení mezi domovem a školou. To zajišťovala tramvaj číslo 17. Trasa od Národního Divadla až k Podolské Vodárně, plus čekání a chůze na zastávku nám zabrala každý den téměř dvacet minut. A za tu dobu se člověk něco dozví a něco o sobě prozradí. Naopak díky hudbě jsem poznal Honzu B (však jsem psal, že jsme byli samí Honzové), od kterého jsem dostal svou první nahrávku metalové hudby. Jednalo se o audiokazety s Černým albem a Master of Puppets od Mettallica. Právě v prvním ročníku jsem svůj hudební žánr rozšířil a od Beatles a Abby (na které nedám stále dopustit) přešel k ostrým kytarovým riffům, bubnovým sólům a ponurým textům.

Na avizovaný lyžařský výcvik jsem nejel. Přesný důvod vlastně netuším, ale na rozdíl od většiny spolužáků jsem zůstal v Praze a po dobu jednoho týdne se dostavoval do 1.B. Kromě stejně mladých obličejů a několik dívek jsem tam poprvé zahlédl i vysmátého teenagera, který mi při mém vyvolání před tabuli (byl to dějepis) jemně naznačil, že překážím psané látce a bylo by dobré, abych se malinko posunul. Mezitím, co já jsem se potil nad prvními Keltskými kmeny na našem území, pronesl tenhle vtipálek "uhni strejdo" a rozesmál tak ostatní ve třídě. A kdo že to byl? Byl to Milda. A stejně jako před tím, jsem ho ani po zbytek studia neviděl, ani o něm neslyšel.

Prvním ročníkem jsem prošel celkem bez újmy. Známky byly ucházející a důkladného učení u mě nebylo třeba. Samozřejmě pro některé byly samé jedničky jediným možným výsledkem (viď, Kubíku?). Zdálo by se však, že strojní průmyslovku lze prolétnout bez jakéhokoliv snažení. Nebylo tomu tak. Důkazem byl odchod, ať už dobrovolný, či nucený, několika spolužáků.

Pokračování příště...

Hodnocení

Zpracování článku (jak je článek čtivý)

vynikající

Lucík hodnotil(a) 26.11.2019 23:27:41

vynikající

Milda hodnotil(a) 26.11.2019 21:05:30

vynikající

článek je starší 3 měsíce a nelze jej hodnotit

Věrohodnost článku (jak odpovídá článek skutečnosti)

nehodnoceno
článek je starší 6 měsíce a nelze jej hodnotit

Komentáře

Komentář můžete vložit i jako nepřihlášený uživatel.

CAPTCHA Image

Milda napsal(a) 26.11.2019 21:06

Ty kraso Jeniku to si pamatuju, kdyz jsi byl u nas na ten tyden :-). Ja byl vocas :-)

vytvořit / odpovědět

Jenda napsal(a) 27.11.2019 07:20

Já si myslím, že jsme byli tenkrát všichni jiní. Je celkem zábavné takhle pátrat v minulosti a objevovat, jak jsme se změnili.

vytvořit / odpovědět

Seriál a související články

1. díl: Jak jsem se stal strojařem

Osmá třída základní školy se nacházela zhruba ve své polovině a nadešel první zlomový okamžik mého života. Kam dál směřovat své budoucí kroky? Jedna z nejsnazších možností byla zůstat ještě dále na základní škole a pokračovat devátou třídou. Jelikož to byl ale první pokus o prodloužení povinné docházky, nikdo neznal přesně osnovy a mnozí, i z řad učitelů, nám radili, abychom se spíše vrhly na další studium. Co bych ale chtěl dělat jsem naprosto netušil.

2. díl: První výkresy

Krom klasických předmětů, jakými byly čeština, matematika, chemie, dějepis (ano i historii je potřeba znát) a tělocvik jsme měli na rozvrhu i technické kreslení, strojírenskou technologii, mechaniku, výpočetní techniku a základy ekologie. S předměty se nám představili i noví kantoři a někteří z nich rovnou dostali pracovní názvy. Naším třídním a profesorem mechaniky byl Bean, na strojírenskou technologii jsme měli kovboje a základy ekologie probírali s Béďou. Základy počítačů vedla bába Prodigy-ovka. Mezi námi, studenty, moc přezdívek nebylo, i když charaktery se již projevovaly.

3. díl: Srandičky? Přejdou.

První ročník jsem měl úspěšně za sebou, přečkal prázdniny (naprosto netuším jak) a nastoupil do ročníku druhého. Místo vysokého třídního jsme vyfasovali pohlednou třídní, z velké třídy jsme se posunuli o jedny dveře doleva s nutností se uskromnit (třída byla vzhledem k našemu počtu v zjevném nepoměru) a zasedací pořádek významně pozměnili. Já jsem již neseděl vedle Honzy, ale vedle Petra a před sebou neměl jednoho Tomáše, ale hned dva. Někteří kantoři zůstali, někteří nás již neučili a některým zřejmě skončilo funkční období. Notnou dávkou změn byl postižen i rozvrh. Přibylo technických předmětů, počet hodin obecně a okruh vědění se měl rozšířit i po manuální stránce (měli jsme dílny a laboratoře). Seznámili jsme se s profesory, které jsme zatím jen zběžně potkávali na chodbách.

4. díl: Maturita

Během studií mě několikrát, zcela oprávněně, položil tatík otázku, jestli do té školy vlastně chodím. Když jsem se o víkendech ukazoval doma a referoval o nových vědomostech a probírané látce, nestačil se divit, jak málo toho dělám. Na sérii otázek, jestli jsme už rýsovali výměníky tepla, počítali převodovku anebo konstruovali bubnový naviják jsem odpovídal pořád stejně zamítavě. O noční můře nesoucí název Fe3C jsem nic nevěděl, párkrát obtahoval na pauzák hřídel tuží a na chmel přirozeně nejel (to jediné táta chápal). Jinak žádná divočina. Nevím, jestli to bylo tím, že mi na hodinách šla přednášená slova jedním uchem dovnitř a druhým ven, anebo se za těch třicet let snížily tak rapidně nároky. Faktem je, že zatímco taťka umí ještě dnes vypočítat mez kluzu, já se při televizních kvízech z oblasti středoškolské matematiky červenám jak rak. Holou nevědomostí.