Něco o mé stále silnější lásce k Českým drahám

Hned na začátku se musím omluvit čtenářům za dílo, které vytvořím. Je psáno v afektu, pod silnou dávkou hněvu a za tepla – ještě v kupé vlaku, stojícího někde v polích mezi Hořovicemi a Berounem. Ani nevím, jestli ho vlastně budu publikovat, protože cítím, že v něm vyjádřím všechny své názory na spolehlivost železniční dopravy v České republice. Jak říkám, bude to jen pro silné nátury.

čtvrtek 18.03.2010 18.03.2010 00:00:00 publikovaný soukromé příhody Jenda

Když jsem psal článek o zpoždění rychlíku Franz Kafka, kterým jsem měl tu čest cestovat, pojal jsem to ještě s jistou kapkou humoru. Nyní je to mu trochu jinak. I když začátek je vlastně úplně stejný.

Sedíte v autě před železničním nádražím, a očekáváte příjezd vlaku směr Praha. Hodinky ukazují, že vlak měl zde již stát. Neděje se nic. Pak Vám ospalý hlas z troubele umístěného nad nástupištěm ohlásí, že spoj bude „pravděpodobně“ o 13 minut opožděn. Chtěl bych vidět výpočtů pánů nádražáků, jak k této slibné cifře došli. Vlak se dokodrcá a já mám víru v to, že je to jediné zpoždění, které bude vlak mít. Kolejový kolos se dá do pohybu a výhled z okna potemní.

Asi deset minut po rozjezdu souprava začíná přibržďovat, až se zastaví úplně. Čumím zase do černých polí. Nikde nic, ani světýlko, ani človíčka. Čekám, čekám, stále jen čekám. Po patnácti minutách to zapraská v rozhlase a dozvím se, že „z důvodu závady na trati bude náš spoj asi o hodinu opožděn“. Tak a dost!

Své nadšení z této zprávy jsem již nevydržel a velmi nahlas jsem ho vyslovil. Možná, že ho slyšela i slečna průvodčí, která mi přišla do mého (doufám, že přechodného) vězení oznámit, že je porucha a že tu budem stát hoďku. Sice jsem se pokoušel o něco, jako jsou otázky, ale za pár chvil jsem hleděl do čerstvě zabouchnutých dveří. Jsem zřejmě neperspektivní cestující.

Tak tedy milé dráhy. Něco Vám povím. Jestli jste schopné nabrat u spoje, který jede hodinu, hodinové zpoždění (a to se modlím, aby tomu skutečně tak bylo), tak se na to radši vyserte. Mašiny prodejte na východ, koleje roztavte, ukovejte podkovy a místo vlaků vypravujte koníky. U nich je větší pravděpodobnost, že někde po cestě nepojdou. I když jestli je budou krmit stejní lidé, kteří řídí tenhle bordel, nejspíš by byla celá trať za měsíc pokrytá zdechlinama. Takže vlastně víte co? Nedělejte vůbec nic. Ale řeknu Vám jedno. Cestovat do Prahy jen proto, abych si vyzkoušel projížďku nočními spoji, na to Vám zhluboka kašlu. A pak netvrďte lidem, že je vlakové spojení bezpečné a rychlejší než autodoprava. Když se někomu vysype auto na dálnici, je to smůla. Ale když necháte obsah vlaku (říkejme jim třeba pasažéři) zevlovat v polích, je to katastrofa. A s prominutím seru na Vaše omluvy, že je Vám to líto. Mám pocit, že tam někde u té hlavní výhybky sedí nějaké přetloustlé prase, které se chechtá, až mu od huby sliny lítají při pohledu na to, jak je ten Jenda debilní, že se nepoučí a do té plechárny vleze zase.

Asi jsem svým tichým zoufáním probral semafor a konečně jsme se dali do pohybu (skutečně po hodině). Ale dlabu na semafor a přemýšlím, jestli na velitelství ČD pošlu stížnost, anebo stopky, aby se naučili, jak vypadá čas.

Super je, že ta holčina se štípačkama nechtěla ani vidět lístek. Prej to je dobrý. Takže jsem úplnej blbec, protože jsem mohl ještě ušetřit na tom, že bych si koupil jen tam. Vedete to fakticky výborně. Vím, že za to průvodčí, mašinfýra, nádrážáci, výpravčí, ani počasí nemůže. Ale kdo za to teda sakra může?

Omlouvám se všem, které tento příspěvek pohoršil a nesouhlasí s ním. Ale jak jsem psal na začátku. Je to psáno při pominutí smyslů.

PS: Tyto slova jsou již psané dne následujícího a dá se říci, že je to něco jako snaha o odlehčení celého článku (když už jsem to napsal, tak to přece nesmažu, ne?). Strojvedoucí na to šlápnul a uháněl po kolejích, až hřeby lítaly. Výsledkem toho byl příjezd do Prahy „jen“ s pětačtyřicetiminutovým zpožděním. Metro jsem tedy stihl, a domů se dostal cestou přímou, ba přímo nejpřímější. Všem obluhovatelům kolejového pohybovadla patří dík.

Hodnocení

Zpracování článku (jak je článek čtivý)

dobrá práce

2 hodnotil(a) 22.03.2017 23:17:41

dobrá práce

článek je starší 3 měsíce a nelze jej hodnotit

Věrohodnost článku (jak odpovídá článek skutečnosti)

nehodnoceno
článek je starší 6 měsíce a nelze jej hodnotit

Komentáře

Komentář můžete vložit i jako nepřihlášený uživatel.

CAPTCHA Image

marketa napsal(a) 22.03.2010 10:44

Ale kluci, vy tomu vůbec nerozumíte. Přece už nám to jednou průvodčí vysvětlovala,když jsme se ptali proč vlaky nenavazují, proč mají zpoždění apod. Nebyla to ta průvodčí, která zabrala kupé, kde jsme měli místenky? Tak to musíte pochopit, že když je to tak složitý problém, tak je to náročné na manažerské schopnosti a proto ty velké odměny. Jojo, s takovým problémem se zaobírat vyžaduje veliké odměny a proto je i efektivnější, když do toho radši nikdo nevidí, protože je to velice složité. Proto zde nemůže být žádná konkurence. I sami poslanci chápou tento problém s cestováním vlakem a proto využívají nezbytnou, dražší leteckou dopravu pro cestování po ČR. Takže jako řadoví občané se svobodnou vůlí jakkoliv cestovat to musíte pochopit a neremcat a hlavně nic nepodnikat, to může narušit trvalou a efektivní kontinuitu vedení Českých drah a to by mělo nedozírné následky na spoje v ČR a kdo ví, kde by se to ještě projevilo.

vytvořit / odpovědět

Marek napsal(a) 19.03.2010 09:11

Doufám, že se podaří prosadit to vrácení peněz za jízdenku u spojů se zpožděním delším než (tuším) 10 minut. To bude bič na ty vši z ČD (času dost). Nebo ještě lépe, že se podaří prosadit na dráhy konkurenci. kluci by si přestaly dávat neuvěřitelné odměny a začali by dělat to, co je významem tohoto polostátního (ha, ještě to jde z našich daní) podniku. Tedy aspoň doufám, že významem není snížení nezaměstnanosti v ČR.

vytvořit / odpovědět

Jenda napsal(a) 19.03.2010 12:55

S tím konkurenčním bojem na kolejích naprosto souhlasím. Místo toho, aby se kluci chytili za hlavu a řešili, jak to udělat a za kým jít, aby to šlo (jezdilo), dělají všechno proto, aby to nešlo a jít nemohlo. Všude jinde ve světě (kromě těch méně vyspělých zemí) je železniční doprava brána jako městská. Jezdí přesně na čas, aby lidi mohli plnit své pracovní povinnosti. Bohužel tady tomu je tak, že vlakem se jezdí jen na výlety (v jiných případech si to prostě nedovolíte) a tam je přece jedno, jestli dorazíte v poledne, anebo ve tři. S návratem nákladů za zpoždění také souhlasím. Abyste vyklopili majlant za cestu, která se téměř neuskuteční a pak jen utřeli hubu, to je nehoráznost a měla by být postižitelná.

vytvořit / odpovědět